Zgodnie z art. 79 Prawa o notariacie notariusz dokonuje między innymi następujących czynności:
sporządza akty notarialne, jeżeli wymaga tego przepis prawa lub taka jest wola stron, w tym między innymi:
- umowy sprzedaży nieruchomości/spółdzielczych własnościowych praw do lokalu
- przedwstępne umowy sprzedaży
- umowy darowizn
- umowy deweloperskie
- umowy działu spadków
- umowy zniesienia współwłasności
- umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu
- umowy majątkowe małżeńskie (intercyzy)
- umowy o podział majątku wspólnego
- ustanowienie użytkowania, służebności gruntowych, służebności osobistych, służebności przesyłu
- ustanowienie hipotek
- umowy dożywocia
- umowy zamiany nieruchomości
- umowy/statuty spółek/akty założycielskie spółek
- umowy alimentacyjne
- umowy o zrzeczenie się dziedziczenia
- testamenty
- akty poddania się egzekucji
sporządza akty poświadczenia dziedziczenia, które mają moc sądowego stwierdzenia nabycia spadku, niezwłocznie po sporządzeniu aktu poświadczenia dziedziczenia Notariusz dokonuje jego wpisu do Rejestru Aktów Poświadczenia Dziedziczenia i od razu od dokonania wpisu zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia ma on skutki prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku;
podejmuje czynności dotyczące europejskiego poświadczenia spadkowego;
podejmuje czynności związane z zarządem sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej;
sporządza poświadczenia, notariusz poświadcza: własnoręczność podpisu, zgodność odpisu, wyciągu, kopii z okazanym dokumentem, datę okazania dokumentu, pozostawanie osoby przy życiu lub w określonym miejscu;
spisuje protokoły, w przypadkach prawem przewidzianych Notariusz spisuje protokoły walnych zgromadzeń organizacji społecznych, stowarzyszeń, spółdzielni, spółek i innych osób prawnych. Ponadto notariusz spisuje protokoły (w tym protokoły dziedziczenia) w celu stwierdzenia przebiegu pewnych czynności i zdarzeń wywołujących skutki prawne a w szczególności stawiennictwa stron i złożonych przez nie oświadczeń, a także na żądanie strony stawającej – niestawiennictwa strony drugiej;
przyjmuje na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe, dokumenty, dane na informatycznym nośniku danych, o którym mowa w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów;
sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów;
składa wnioski o wpis w księdze w księdze wieczystej;
sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.